Marketing online

De fiecare data cand scrii sau postezi ceva nou, distribui mai departe, nu? Ei bine, pana acum, cum te-a ajutat asta? Banuiesc ca nu prea mult, e adevarat?

Este trist, insa majoritatea postarilor de pe Facebook si Twitter arata ca niste cimitire – fara aprecieri, distribuiri sau comentarii, iar acest lucru se intampla pentru ca nu folosesti mediul social din online asa cum trebuie.

Astazi as vrea sa impart cu tine cateva secrete si sfaturi legate de Social Media care sa te ajute sa iti cresti afacerea sau site-ul. Retelele de socializare pot juca un rol important in cresterea unui site, asa ca este important sa stii trei lucruri, inainte de toate.

  1. Trebuie sa iesi in evidenta; utilizatorii de Facebook distribuie in fiecare minut 2.460.000 de postari. Ceea ce inseamna ca nu trebuie sa te pierzi in marea de postari – trebuie sa te faci remarcat.
  2. Tine minte ca oamenilor le plac oamenii care le seamana. Trebuie sa ajungi la toti cei care s-ar putea sa te placa pentru ca le semeni.
  3. Distribuirile iti pot influienta site-ul din punct de vedere SEO – se prevede o crestere a importantei share-urilor in viitor, in algoritmul Google.

Pentru ca postarea ta de pe Twitter sa primeasca cat mai multe aprecieri trebuie sa respecti o strategie, pas cu pas. Acestea sunt cele 8 secrete pe care trebuie sa le stii despre social media si despre ele voi vorbi in cele ce urmeaza:

  1. Trebuie sa intelegi substratul psihologic al modului de distribuire a postarilor in Social Media
  2. Trebuie sa stii cum sa construiesti postari care sa placa la nivel emotional
  3. Trebuie sa elimini orice divergenta intre distribuirea si accesarea continutului
  4. Trebuie sa stii de ce este important sa ceri distribuiri
  5. Trebuie sa stii cum sa folosesti imaginile pentru un impact mai profund
  6. Trebuie sa stii ca ai nevoie de titluri si descrieri originale
  7. Trebuie sa scrii titluri care sa atraga atentia si sa trezeasca curiozitatea
  8. Trebuie sa stii cum sa iti distribui propria postare cand cititori tai sunt online

Aceste secrete si strategii nu iti vor aduce rezultate peste noapte, insa pe termen lung sunt exact ceea ce iti trebuie.

Cum sa nu iti enervezi cititorii

Daca vrei intr-adevar sa iti maximizezi rata distribuirilor pe retelele de socializare trebuie sa creezi un titlu irezistibil si sa blochezi continutul postarii pana cand cititorii tai vor da ”share”.

Singura problema cu aceasta strategie este ca 99,9% dintre cititori vor fi agasati de aceasta practica si te vor displacea, chiar daca continutul postarii este excelent. Nu iti vor mai distribui postarile viitoare si nu le vor mai citi. Poti avea succes pe termen scurt cu aceasta practica, insa trebuie sa ai in vedere succesul pe termen lung, daca vrei sa rezisti in timp.

Poti sa folosesti pop-up-uri, dar vei intampina aceeasi problema. De asemenea, daca vei folosi pop up-uri, este mai bine sa le folosesti pentru ceva mai important cum sunt adresele de e-mail, pe care sa faci mai tarziu e-mail remarketing.

Deci care ar fi solutia in ideea in care este posibil sa ajungi la performante pe termen scurt,  dar trebuie sa mentii aceste rezultate si pe termen lung. Totul incepe cu aceste 8 strategii de a creste distribuirile site-ului tau, dar tine minte ca nu toate nisele internetului sunt potrivite pentru Social media – daca site-ul tau are ca tema Primul Razboi Mondial, spre exemplu, Social Media nu este locul potrivit pentru a-ti cauta cititori si iti va lua ceva mai mult timp pana sa ajung la un trafic util.

cele-8-secrete-social-media

1. Intelegerea substratului psihologic al Social Media

Ideea este ca nu prea poti pacali utilizatorii retelelor de socializare sa distribuie orice. Toate distribuirile pe care ei le fac se reflecta personal, asupra lor, astfel ca nu vor distribui ceva care nu le reflecta imaginea de sine pe care o au sau pe care vor sa o construiasca in mediul online. Asta inseamna ca trebuie sa observi ce fel de continut distribuie utilizatorii, si de ce distribuie un anume material, in timp ce ignora un altul.

Un grup de cercetare al New York Times a facut o investigatie riguroasa asupra acetsui subiect: de ce distribuie oamenii continu online. Desi a fost tinta mai multor speculatii, acest rezultat ne-a dat informatii reale despre comportamentul utilizatorului in mediul online. Dupa ce au observat 2500 dintre cei mai avizi ”distribuitori” de continut in online, au putut reduce toate informatiile la 5 motivatii importante, care ii determina pe utilizatori sa distribuie materialele altor site-uri.

  • Pentru a imbogati sau a amuza vietile altora – 94% dintre persoanele care au distribuit un link s-au gandit la ce efect va avea acesta aspra cunoscutilor lor.
  • Pentru a-si define personalitatea – 68% au distribuit continut pentru a-si defini personaliatea sau imagine in mediul online.
  • Pentru a crea conexiuni – 73% dintre cei care au distribuit un material au facut-o pentru a intra in contact cu alte persoane similare lor.
  • Pentru a-si crea ideea unui scop – 69% dintre utilizatori au distribuit un material pentru a incerca sa aiba impact asupra altora.
  • Pentru a ajuta o cauza sau un brand – 84% dintre utilizatori au distribuit un mesaj, o imagine sau un produs in care cred, sau cu care se identifica.

Dupa cum poti observa, o singura motivatie implica personal si profund utilizatorul. Majoritatea motivatiilor au in centru ideea de conexiune cu altii.

1.1. Poti folosi acest aspect in ajutorul tau – ajuta-ti cititorii sa se conecteze cu altii.

Cum faci asta?

  1. Fa-i sa se simta inteligenti – publica continut de calitate, asupra unor noutati din domenii care sa te intereseze si pe tine, dar si pe ei.
  2. Fa-i sa se simta utili – publica continut care sa ii ajute sa ajute pe altii.
  3. Fa-i sa arate bine – publica continut care iti face cititorii sa arate ca sunt in conexiune cu persoane bine vazute – acesta poti fi tu.

1.2. Poti sa mai incerci sa faci cititorii sa aiba incredere in tine. Desi nu este foarte usor, exista cateva moduri de a reusi.

Cum faci asta?

  1. Mentioneaza surse – intr-un articol, este important sa mentionezi sursa chiar daca ai parafrazat.
  2. Da valoare – nu e necesar sa postezi produse si apoi sa indemni utilizatorii sa le cumpere si ei. Este de ajuns sa scrii experienta ta, si sa ii lasi sa aleaga singuri.
  3. Arata-ti rezultatele – cand este posibil arata cititorilor testimoniale, alte site-uri in care ai fost prezent, si chiar numarul de share-uri.
  4. Pastreaza totul cat mai simplu

 

kiss-principle

Stiai ca mai mult de jumatate dintre cei care iti distribuie postarile nu citesc mai mult de 50% din informatie? Ceea ce inseamna ca toti acesti utilizatori se folosesc de titlu si de scurta descriere pentru a se convinge daca un material merita sa fie distribuit sau nu.

2. Creeaza continut care sa atinga partea emotionala a cititorului

Nu este suficient ca materialul tau sa fie bine construit. Daca nu vei atinge nicio coarda sensibila, materialul tau nu va fi distribuit. Cativa specialisti au ajuns la concluzia ca exista 5 emotii cate conduc, cu siguranta, la distribuirea materialului. Astfel trebuie sa trezesti in cititorii tai, cel putin una dintre aceste senzatii :

  • Curiozitate
  • Uimire
  • Interes
  • Surpriza
  • Incertitudine

De asemenea, tot ce este neobisnuit sau remarcabil iti va aduce un share in plus, dar trebuie sa fii atent cum imbraci materialul tau.

MARKETING EMOTIONAL2

Unele studii arata ca oamenii sunt atrasi de povestile negative (poate mai mult decat cele pozitive), dar ca nu distribuie decat materiale pozitive.  Desi exista cateva exceptii – distribuirea de noi infomatii cu privire la un dezastru sau la vreo incompetenta de orice fel – ar trebuie sa te concentrezi mai mult pe partea pozitiva a lucrurilor, pentru a avea succes.

  1. Interes. In timp ce restul emotiilor sunt aproximativ universale, interesul este diferit, pentru ca nu toata lumea este interesata de acelasi lucru. Tinta ta este sa publici materiale de care cat mai multi oameni sa fie interesati.
  2. Curiozitate. Trebuie sa trezesti curiozitatea cititorului, dandu-i ceva util care, daca ii place, il va distribui mai departe, fara ca tu sa faci mare lucru.
  3. Uimire, surpriza. Aceste sentimente sunt destul de similare, insa tu poti face doua lucruri: ii poti surprinde printr-un titlu surprinzator sau printr-un intreg continut uimitor.
  4. Incertitudine. Ai citit vreodata un material care te-a lasat cu gura cascata, pentru ca era atat de neasteptat? Curiozitatea te atrage, de obicei, dar trebuie sa ai un continut intr-adevar bun pentru a reusi sa mentii audienta pana la sfarsit. Incearca sa pastrezi surpriza in aria de control a frumosului sau placutului, pentru ca sentimentul de curiozitate pe care il are cititorul sa fie satisfacut din plin.

Foloseste cuvinte pentru a trezi emotii. Atat titlul cat si continutul sunt importante, nici unul nu trebuie ignorat in favoarea celuilalt. Sunt anumite cuvinte pe care oamenii le asociaza cu emotiile. Daca dai peste un cuvant cum este ”depasire”, acesta iti da senzatia de reusita asupra unui obstacol. Spre exemplu, cateva cuvinte ce incita curiozitatea in ceea ce priveste domeniul sanatatii sunt ”creste”, ”vindeca”, ”energizeaza”, ”elimina”, ”energizant”.

Pentru fiecare domeniu, exista cuvinte asemanatoare asa ca ai grija ce cuvinte iti alegi.

3. Elimina divergenta dintre distribuirea si accesarea materialului

Exista 4 tipuri de distribuiri, care la randul lor pot fi divizate in alte sub-tipuri. Spre exemplu, exista oameni care vor crede ca site-ul tau este inspirational, sau foarte util, in timp ce altii nu vor aprecia la fel munca depusa. Divergenta, la care ma refer in titlu se refera sa intentia de care ai nevoie, pentru ca cititorul tau sa iti distribuie materialul mai departe, cat mai usor. Unul dintre mijloacele prin care poti face asta este sa adaugi butoane de share pentru retelele de socializare pe care esti prezent.

  1. Adauga butoane de ”share” in site-ul tau. Desi poate parea simplu, multe site-uri nu apeleaza la acest truc, pe care il poti crea fie gratuit, fie contra cost.
  2. Alege un un loc potrivit pentru aceste butoane. Spre deosebire de bannerele publicitare, aceste butoane trebuie sa fie in locuri previzibile. Ar trebui sa ai astfel de butoane la inceputul sau la sfarsitul materialului tau. Mai bine chiar, aseaza-le si la inceputul si la finalul acestuia.
  3. Optimizeaza-ti site-ul pentru dispozitivele mobile. Aici trebuie sa ai grija ca site-ul tau sa fie accesat usor de pe mobil sau de pe tableta.
  4. Mai mult nu este mai bine. Daca le dai oamenilor prea multe optiuni, nu inseamna ca vei avea mai multe distribuiri. Rezuma-te la Facebook, Twitters si poate un al treilea site de socializare, dar nu mai mult. Dar ai grija ca sunt nise si domenii pentru care Twitter, sau Facebook nu se preteaza. Poti avea in vedere si Pintrest sau Linkedin.

4. Cere distribuiri, nu le cersi

Este o practica atat de simpla si care iti poate aduce atat de multe beneficii incat nu inteleg de ce nu o faci inca. Gandeste-te, daca cineva agreabil iti cere o mica favoare, de a distribui un lucru care nu te costa nimic, nu-i asa ca ai fi de accord sa faci asta? Nu-ti fie frica sa ceri o astfel de favoare de la cititorii tai.

Pentru cei care primesc notificari de fiecare data cand postezi ceva nou, scrie o propozitie simpla care sa-i determine sa distribuie mai departe, spre exemplu : ”daca crezi ca materialul ti-a fost de ajutor si mai stii pe cine care ar putea sa se foloseasca de el, as aprecia daca l-ai distribui”. In felul acesta apelezi la generozitatea lor si ii faci sa se simta utili, in acelasi timp.

Nu vrei sa ceri? Mentioneaza pe cineva in postarea ta, iar acea persoana se va simti oarecum constransa –  in sensul bun al cuvantului – sa distribuie mai departe, mai ales daca continutul materialului tau este de calitate.

5. Foloseste imagini care sa impresioneze

Oamenii sunt mai atrasi de fotografii. De aceea postarile de pe Facebook care sunt insotite de o fotografie primesc cu pana la 100% mai multe comentarii, cu 84% mai mult clickuri si 50% mai multe like-uri. Chiar daca scrii excelent, oamenii vor fi atrasi de o fotografie, mult mai usor.

Acest fenomen nu este intalnit numai pe Facebook. Toate retelele de socializare arata ca oamenii sunt mai interesati de o fotografie decat de un text. Totusi, nu folosi orice fel de fotografie.  Trebuie sa fie o imagine in legatura cu postarea, sa fie relevanta dar si sa atraga atentia, imediat.

Cand vorbim despre un site profesionist, trebuie sa te gandesti de unde iei pozele acestea. Le poti cumpara, pentru ca sunt astfel de site-uri, poti angaja pe cineva sa faca fotografiile pentru tine, sau le poti face chiar tu. Singura conditie este sa fie facute bine, sa aiba legatura cu orice tip de activitate ai.

6. Ai nevoie de titluri si continut original

Titlul si continutul postarii tale trebuie sa atraga atentia, sa fie originale, si sa contina macar una din motivatiile de care vorbeam mai sus (curiozitate, interes, uimire). De asemenea, desrierea postarii tale trebuie sa fie relativ scurta si de impact. Cu cat mai scurta cu atat mai bine.

Poti chiar sa folosesti # (hashtags) acolo unde reteau a de socializare iti permite – Facebook, Twitter, Instagram. Vei avea ceva mai multi cititori, in nici cateva secunde. Ai grija totusi ca acestea sa fie relevante pentru continutul tau.

7. Creaza curiozitatea cu ajutorul …

Titlul si descrierea ta sunt cele mai proeminente parti ale postarii, este ceea ce vad prima data cititorii tai. Foloseste spatiul gol, pentru a crea curiozitate, foloseste informatia in asa fel incat sa trezesti interesul cititorului tau.

In primul rand trebuie sa stabilesti un subiect. Este important sa setezi acest lucru pentru reteaua ta.

In al doilea rand, nu da raspunsurile de-a gata. Fa o aluzie la acestea, insa lasa sa se observe mai bine din continut. Poti folosi cuvine si fraze ca: neasteptat, surprinzator, secret, confidential, imposibil, jenant, nu ai sa ghiscesti niciodata, ciudat, interesant.

In al treilea rand nu-ti lasa audienta sa inteleaga tot din titlu. Trebuie doar sa le trezesti interesul, ii vei elucida misterul in continut.

In final, ai grija sa nu fii prea vag sau prea revelator inca de la inceput, trebuie sa mentii un echilibru, pentru ca cititorul sa fie destul de astras si de restul continutului.

8. Distribuie continutul tau cand ceilalti sunt online

Toate retelele de socializare au un cronometru intern care iti arata care sunt cele mai aglomerate perioade ale zilei. Daca publici ceva la momentul gresit ai toate sansele sa nu vada nimeni, pentru ca ai ratat intreaga “actiune”. Asa ca, desi nu poti controla distribuirile postarilor tale, cu siguranta le poti influenta, cu ajutorul programarilor sistematice. Spre exemplu, cel mai bun moment de a posta ceva pe Facebook este joi si vineri intre 1 si 3 dupa-amiaza.

Insa, uneori publicul tau se poate comporta diferit. De aceea trebui esa determini care este cel mai bun timp pentru a posta tu. Exista acum, in retelele de socializare unelte cu care poti afla cand este reteaua ta de socializare mai activa. In functie de acestea iti poti programa postarile.

Cat de des postezi, este o alta problema la care poti gasi usor solutia. O postare pote fi omisa in retele de socializare ca Twitter sau Facebook, pentru ca sunt foarte multe postari care se actualizeaza rapid. Poti sa repostezi cam o data la doua zile, aceeasi postare fara sa deranjezi pe nimeni.

Concluzie

Ca sa ai un profit sau un rezultat de pe urma retelelor de socializare, nu trebuie neaparat sa enervezi sau sa agasezi cititorii. De fapt, cu cat ii incanti mai mult, cu atat vor fi mai multumiti si mai determinati sa iti distribuie postarile. Ofera-ti destul timp pentru a crea continut de calitate, analizeaza rezultatele si ia-o de la capat. Observa ce are efect asupra cititorilor si ofera-le mai mult din acel lucru.

Te invit sa faci acest lucru pentru site-ul tau chiar acum, pentru ca niciodata nu este prea devreme sa incepi sa dai atentia cuvenita retelelor de socializare. Daca pana acum nu le-ai dat destula importanta, este cazul sa o faci, pentru ca pe termen lung sunt o baza buna pentru construirea succesului tau.

1 Comment

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

clear formPost comment